Miért más itthon, mint a tengeren túlon?

Agyunk az akció szóra azonnal vásárlási üzemmódba kapcsol. A Black Friday és a hozzá kapcsolt hatalmas akciók az amerikai marketing egyik nagy fogása az év közben felhalmozott és nyakukon maradt készletek kisöprésére. vagyis a lényeg, hogy az árukészletben ragadt pénzt kiforgassák. Még akkor is, ha netán beszerzési áron alul kell eladni a terméket.

De hogyan tudják ezt megtenni veszteség nélkül? 

Nem pont úgy, ahogy a magyar kereskedők értelmezik a Blac Friday-t. Nem akarok most makroökonómiai összefüggéseket taglalni, hiszen te itt egy lakberendezési oldalt olvasgatsz, szóval maradnék a cikk eredeti apropójánál. 

Így működik

Nálunk van egy importőr cég, aki kapcsolatban áll a gyár kereskedelmi részlegével – jó esetben. Rosszabb esetben egy külföldi kereskedelmi céggel, aki az exportot intézi. Így ebben az esetben már az ő haszna rajta van a terméken. 

Aztán van egy kiskereskedő, aki az importőr céggel áll kapcsolatban. A kicsi kereskedők csak kis tételben tudnak vásárolni, a nagy kereskedők nagy tételben. Ezért van az, hogy más árat tud adni egy nagy áruház ugyanarra a termékre, mint egy olyan kiskereskedő, aki csak 1-2 szabad millióval rendelkezik a készletet illetően. Vagy akár még ennyivel sem. 

Az áruházban te már egy olyan terméket veszel meg, amin minimum 3 cég haszna van. Ez rendben is van, így működik a világkereskedelem. 

Na de hol az akciós ár?

Az akciós árat ma már könnyen be tudod lőni az internetes összehasonlító oldalakon.  A legismertebbek az árukereső vagy az árgép. Ez egy szuper dolog, hiszen könnyedén meg tudod venni a legjobb áron a termékeket, akár az ország másik végéből is. 

Az árakat minden kereskedő a saját beszerzési árához mérten tudja megadni, illetve vannak olyan termékcsoportok, ahol bizonyos minimum árakat a beszállító nem enged átlépni. Szóval nálunk – ha akarnánk sem lehetne – olyan akciókat rendezni mondjuk egy mosógép készlet kisöpréséhez, mint az USA-ban. 

Az akciós árat terheli még a 27% áfa. Ezt nekünk, vásárlóknak meg kell fizetni. Itt is van ám egy kis csavar, mert azok a külföldi székhelyű cégek, akik nem 27% adót fizetnek be az államnak, hanem csak mondjuk 5%-ot, azok a kereskedők természetesen olcsóbban tudják adni a termékeket. 

Rafináltak ám, mert nem adják annyival olcsóbban, amennyiért megtehetnék, csak éppen annyival, hogy a magyar cégek nettó árai alá menjenek. Ezzel kiütik őket a versenyből.

És itt a buktató

Ha megörültünk, hogy nagyon olcsón jutottunk hozzá a termékünkhöz, akkor nézzük meg az ÁSZF-ben a cég adatait. Amennyiben az nem magyar, úgy tudnunk kell, hogy a garancia nem érvényesíthető Magyarországon. A termék garanciális problémájával hiába fordulunk az online cég hazai ügyfélszolgálatához. 

Sok esetben az is előfordul, hogy a műszaki cikk, amit vásároltunk nem is létezik a magyar szortimentben, mert azt csak a szlovák vagy a román piacra gyártották. 

De ettől a termék és az ára is lehet nagyon jó, és nem feltétlenül lesz bármi baja a terméknek a garanciális időn belül. Így pedig tulajdonképpen semmi problémánk nem lesz abból, hogy ilyen cégtől vásárolunk. 

Mindenképpen legyél tisztában azzal, hogy az olcsó árért cserébe, milyen kockázatot vállalsz. A te döntésed, és később nem róhatod fel senkinek, hogy az itthoni szervízhálózat miért nem javítja meg ingyen a külföldön adózott termékedet.